• Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Από την πτώχευση στην εθνική αναγέννηση (1893-1912)

E-mail Εκτύπωση PDF


Δέν ε
ναι εχάριστο γιά τήν θνική ξιοπρέπεια νός λαο νά ζε μέ δανεικά πό λλα κράτη πό διεθνες ργανισμούς, ο ποοι συνήθως πιβάλλουν σκληρούς ρους. μως χειρότερη πό τήν οκονομική πτώχευση εναι θική, πνευματική καί θνική παρακμή. προσπάθειά μας ς λλήνων πρέπει νά στραφε πρωτίστως στήν νάδειξη τν διαχρονικν ξιν, ο ποες βοήθησαν τό λληνορθόδοξο Γένος μας νά ξεπεράσει καί λλες δύσκολες στιγμές στό παρελθόν. Εναι χρήσιμο, λοιπόν, νά ντλήσουμε διδάγματα πό τήν περοδο 1893-1912 ταν δηγηθήκαμε πό τήν οκονομικ πτώχευση τς λλάδος στήν θνική ναγέννηση το 1912-13. Μία μικρή λλάδα κατόρθωσε νά νορθωθε πνευματικά, πολιτικά καί στρατιωτικά καί μετά από λίγα χρόνια πελευθέρωσε τή Νότιο πειρο, τή Μακεδονία, τά νησιά το Αγαίου καί τήν Κρήτη.

 

Εχε προηγηθε τό 1893, ταν Πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης μολόγησε δημοσίως: «Δυστυχς πτωχεύσαμεν». Πάντως διος κανε σαφές τι δέν δικαιολογε τίς θνικές ποχωρήσεις μέ πρόσχημα τόν δανεισμό τς χώρας. Εχε μάλιστα δώσει καί τό μέτρο τς ασιοδοξίας του μέ τήν στορική φράση: « λλάς προώρισται νά ζήσει καί θά ζήσει»! Τό 1897 εχαμε τόν ν μέρει τυχ πόλεμο μέ τήν Τουρκία. Λέω ν μέρει, διότι ττηθήκαμε στρατιωτικς στό μέτωπο τς Θεσσαλίας πό τούς Τούρκους, μως σέ διπλωματικό πίπεδο προεβλήθη γιά πρώτη φορά τό ατημα τς Κρήτης γιά νωση μέ τήν λλάδα ακί οσιαστικά Μεγαλόνησος γινε μιαυτόνομη. Τό 1898 πεβλήθη στήν λλάδα προσβλητικός, λλά ποχρεωτικός Διεθνής Οκονομικός λεγχος. Γιά νά εναι βέβαιες ο Μεγάλες Δυνάμεις τι λλάδα θά ποπληρώσει τά δάνεια πού πρε γκατέστησαν παλλήλους τους στή χώρα μας, ο ποοι εσέπρατταν γιά λογαριασμό τν ξένων τραπεζν μέρος πό τά σοδα τν μονοπωλιακν ποιχειρήσεων το λληνικο Κράτους. Μετεχαν κπρόσωποι πό τή Βρετανία, τή Γαλλία, τή Γερμανία, τή Ρωσία, τήν ταλία καί τήν τότε Αστρουγγαρία. Γερμανία πεσύρθη τό 1914, λλά δράση το Δ.Ο.Ε. τερματίσθηκε μέ τή λήξη το Β΄Παγκοσμίου Πολέμου.

Ποι
ς δυνάμεις βοήθησαν τήν λλάδα μεταά πό τόσες τπεινώσεις νά φθάσει στήν ναγέννηση το 1912; Πιστεύω τι σαν τέσσερις. πίστη στόν Θεό, φιλοπατρία κάποιων νθρώπων πού θυσιάσθηκαν, θνική συνείδηση καί προσφορά ρισμένων πιχειρηματιν καί τό ργο τν πνευματικν νθρώπων, ο ποοι τότε κήρυτταν τή συνέχεια το λληνισμο. Τό θνος πίστευε στή διαχρονική του νότητα πό τήν ρχαιότητα μέσ τς Βυζαντινς Ρωμηοσύνης μέχρι τό 1821 καί τή σύγχρονη λλάδα. ν σήμερα, δυστυχς, κομε ρισμένες φωνές νά μφισβητον ατή τή συνέχεια καί νά γνοον τίς στορικές πηγές. ς δομε ναλυτικότερα ατούς τούς 4 παράγοντες. 1)

πίστη στόν Θεό. Κορυφαο παράδειγμα Μαραθωνοδρόμος Σπύρος Λούης. νας φτωχός τσαρουχοφόρος νερουλς πό τό μαρούσι κέρδισε τό 1896 τόν Μαραθώνιο Δρόμο στούς πρώτους λυμπιακούς γνες. θήνα ταν πόλη πού φιλοξένησε τήν πρώτη σύγχρονη διοργάνωση καί νθρωπος ατός νέβασε τό θικό τν προγόνων μας καί δωσε στή χώρα τή χαμένη της ξιοπρέπεια. Λούης τό βράδυ πρίν πό τόν γνα νήστεψε καί προσευχήθηκε ς συνειδητός ρθόδοξος Χριστιανός. κφράζει τήν πίστη τν λλήνων στόν Θεό πού εναι τό παραίτητο θεμέλιο τς λπίδας καί τς πνευματικς ναγεννήσεως. 2)

φιλοπατρία καί ατοθυσία ποκρυσταλλώνονται στό πρόσωπο το Πάυλου Μελ. νας νέος νθυπολοχαγός, μέ πατέρα Δήμαρχο θηναίων καί πεθερό πρώην Πρωθυπουργό, φησε τά σαλόνια τν θηνν καί μετέβη θελοντικς στά βουνά καί στά λασπόνερα τς τουρκοκρατούμενης Μακεδονίας. Πγε γιά νά βοηθήσει τούς ντοπίους ληνες νά ντιμετωπίσουν τούς Βουλγάρους κομιτατζδες. Μελς σκοτώθηκε πό τουρκικό πόσπασμα στίς 13-10-1904 στό χωριό Στάτιστα ( σημερινό Μελς) τς Καστορις. ρωικός θάνατός του φύπνισε τήν δραν γεσία τν θηνν καί δωσε θάρρος στόν λληνισμό, λεύθερο πόδουλο. 3)

Γεώργιος βέρωφ κατήγετο πό τό Μέτσοβο καί πέκτησε περιουσία κτός λλάδος. ς πραγματικός θνικός Εεργέτης-καί δέν ταν μόνος- πέδειξε τί μπορον νά προσφέρουν ο πιχειρηματίες ταν χουν θνική συνείδηση καί συλλαμβάνουν σωστά τά μηνύματα τν καιρν. Γ. βέρωφ χρηματοδότησε τό Παναθηναϊκό Στάδιο που τελέσθηκαν ο λυμπιακοί γνες το 1896 καί πλήρωσε κατά να μέρος τήν γορά νός μεγάλου θωρηκτο γιά τόν λληνικό Στόλο. Τό θωρηκτό ατό φέρει τό νομά του. θρυλικός «βέρωφ» πρωταγωνίστησε στούς Βαλκανικούς Πολέμους το 1912-13 καί γινε φόβος καί τρόμος το τουρκικο ναυτικο. 4)

Κωστς Παλαμς κφράζει χαρακτηριστικά μία λόκληρη γενιά διανοητν, ποιητν, συγγραφέων καί πιστημόνων πού πίστευαν μέ θέρμη στίς δυνάμεις το λληνισμο. Παλαμς καί γενιά του προετοίμασαν τό θικό το λαο καί το στρατο γιά τή μεγάλη ξόιρμηση το 1912. Μίλησαν καί γραψαν γιά τή διαχρονική συνέχεια το λληνισμο καί γιά τά διδάγματα πού μς στέλνουν ο ρχαοι λληνες, ο Βυζαντινοί καί ο Κλεφταρματολοί. Παλαμς ξεκίνησε τό 1902 νά γράφει τό πικό ποίημά του «Η Φλογέρα το Βασιιλι» πού ναφερόταν στόν Βυζαντινό Ατοκράτορα Βασίλειο Β΄τόν Μακεδόνα. Τό ποίημα ρχίζει μέ ναν νεξάρτητο πρόλογο, ποος ξεκιν μέ τήν περίφημη φράση:» «Σβησμένες λες ο φωτιές ο πλάστρες μέσ’ στή χώρα» καί ξέφραζε τό κλμα τς ποχς. μως ταν τό ποίημα λοκληρώθηκε τό 1908 (πρόκειται γιά λόκληρο βιβλίο) κατόρθωσε νά ναστρέψει τό κλίμα πανελληνίως. Παλαμς περιγράφει πς Βασίλειος, φο νίκησε τούς Βουλγάρους τό 1014 καί πρίν πιστρέψει στήν Κωνσταντινούπολη, πέρασε μέ λο τόν στρατό του πό τήν θήνα. Πρτον γιά νά προσκυνήσει στόν Παρθεννα πού εχε μετατραπε σέ χριστιανικό ναό τς Παναγίας θηνιώτισσας. Καί δεύτερον γιά νά καταδείξει τή συνέχεια το λληνισμο καί τόν σεβασμό τν Βυζαντινν Ρωμην πρός τήν ρχαία λλάδα. Μέ τέτοια ργα ο πνευματικοί νθρωποι προετοίμασαν τή μεγάλη θνική ναγέννηση.

ν θέλουμε καί σήμερα νά γωνισθομε γιά νά ξεφύγουμε πό τήν παισιοδοξία καί νά βρομε τά ρείσματα γιά μία νόρθωση το θνους μετά πό τήν κρίση, ς μελετήσουμε προσεκτικά τά διδάγματα τς περιόδου 1893-1912. Σήμερα θνική ναγέννηση δέν θά χει πολεμική μορφή πως τότε. Θά χει ερηνικό περιεχόμενο, πολιτστικό, θικό, κοινωνικό. λλά θά βασίζεται καί πάλι σέ ξίες καί δανικά. λλάς μπορε νά ζήσει χωρίς δανεικά. Δέν μπορε, μως νά ζε χωρίς δανικά. ς ξαναδώσουμε στά παιδιά μας τήν πίστη στόν Θεό, τήν φιλοπατρία, τήν τεκμηριωμένη πεποίθηση γιά τή διαχρονική πορεία το λληνισμο καί θά δομε τή νέα γενιά νά δημιουργε καί νά να-δημιουργε μία καινούργια λλάδα. ρθόδοξη, δημοκρατική, μαχητική ταγμένη νά πρωτοπορε πολιτιστικά καί οκουμενικά. Εμαι ασιόδοξος γιατί εμαι λληνας ρθόδοξος!


Κωνσταντ
νος Χολέβας –Πολιτικός πιστήμων

 


Όλο το άρθρο Δημοσιευμένο στο Αntibaro.

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 17 Ιούνιος 2010 07:40  
''στα βιβλία που διάβαζα μικρός, δεν έβρισκα το παραμικρό απ’ την προσφορά της Θράκης στον κοινό αγώνα των Πανελλήνων για την κατάκτηση της Λευτεριάς και του πολιτισμού.'' -Ιωάννης Γουρίδης

ΕΙΚΟΝΕΣ

ΖΩΝΑΡΑΔΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΦΑΝΗ