Θρακική αποκριά!
Παρασκευή, 01 Απρίλιος 2011 07:19
διαχειριστής
"...τα έθιμα και τα δρώμενα αυτής της περιόδου έχουν έναν σαφή ερωτικό χαρακτήρα, καθώς ο λαϊκός άνθρωπος πίστευε ότι αναπαριστώντας συμβολικά, με λόγια ή πράξεις, τη γενετήσια διαδικασία μπορούσε να επιδράσει θετικά πάνω στη γονιμότητα της φύσης στο σύνολό της. "
Περισσότερα...
|
Αρχαία ιστορία της Θράκης
Δευτέρα, 28 Μάρτιος 2011 18:30
διαχειριστής
ΔΗΜ. ΔΙΟΝ. ΖΑΓΚΛΗ
Στρατηγοΰ έ.ά.
ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ
Πρώτοι κάτοικοι της Θράκης
και επικοινωνία αυτών μετά τών Ελλήνων
Είναι άγνωστον ποίοι ήσαν οί πρώτοι κάτοικοι της χώρας της καλούμενης Θράκης. Άπό της προϊστορικής όμως έποχής είναι παραδεδεγμένον ότι, οΐ Θράκες κάτοικοι της περιοχής ταύτης ήσαν συγγενείς προς τους "Ελληνας.
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 28 Μάρτιος 2011 18:50
Περισσότερα...
Η Θράκη κατά την επανάσταση του 1821
Πέμπτη, 24 Μάρτιος 2011 21:43
διαχειριστής
Η ΘΡΑΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΤΟΥ 1821
Πολύτιμος στάθηκε ο ρόλος των Θρακών στις παραμονές και κατά τους απελευθερωτικούς αγώνες του 1821. Πολύ πριν από το ξέσπασμα της μεγάλης εξέγερσης και ενώ είχαν αναπτερωθεί οι προσδοκίες των υπόδουλων Ελλήνων με την άνοδο της Αικατερίνης Β' (1762-1796), ο Αδριανουπολίτης αρχιμανδρίτης Θεόκλητος Πολυείδης περιόδευε τη Ρωσία, τη Σουηδία και τη Γερμανία ενημερώνοντας τους λαούς των χωρών αυτών για το ελληνικό ζήτημα και εκπονώντας σύγχρονα τους χρησμούς του Αγαθάγγελου, που γνώρισαν μεγάλη διάδοση και προέλεγαν το λυτρωμό του σκλαβωμένου ελληνισμού. Στους κόλπους της Φιλικής Εταιρίας (1814) μυήθηκε ως τέταρτο μέλος, μετά τους Εμμ. Ξάνθο, Νικ. Σκουφά και Αθ. Τσακάλωφ, και ο Θρακιώτης Αντ. Κομιζόπουλος (1815) από τη Φιλιππούπολη και ακολούθησαν πολλοί από την ίδια πόλη, τη Μεσημβρία, την Αγχίαλο, τη Σωζόπολη, τη Βάρνα και τον Στενήμαχο.
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 24 Μάρτιος 2011 21:56
Περισσότερα...
Τα παιχνίδια που έπαιζαν τα Καραμπναριωτούδια
Δευτέρα, 21 Μάρτιος 2011 10:25
διαχειριστής
"Τα βράδια παρατούσαν τα αυτοσχέδια παιχνίδια και καταπιάνονταν με ομαδικά. Βέβαια δεν έμοιαζαν αυτά με τα ομαδικά παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στις πόλεις, και πως μπορούσαν να μοιάζουν. Εδώ τα παιχνίδια ήταν πιο σκληρά, πιο βάρβαρα, ήταν παιχνίδια που ταίριαζαν σ' αυτά τα παιδιά και σ' αυτούς τους χώρους."
Το κείμενο είναι από το βιβλίο του Θεόφιλου Γουδουσάκη «Πολύκαρπος και Θεοφάνης στα χρόνια του Ζωναράδικου» τα σκίτσα από το βιβλίο «ομαδικά παιχνίδια των παιδιών μας» της Πέπης Δαράκη.
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 28 Μάρτιος 2011 18:28
Περισσότερα...
Ακ Αλάν, Μανδρίτσα
Τετάρτη, 16 Μάρτιος 2011 09:03
διαχειριστής
Ακ Αλάν
Το χωρίον τοΰτο εΰρίσκεται εις το Δυτικόν μέρος τοΰ θύλακος "Εβρου επι των συνόρων Ελλάδος - Βουλγαρίας. Ολίγον απέχει της μεθορίου έπεδικάσθη όμως εΐς την Βουλγαρίαν. 'Επί Τουρκίας ήνθει καί έσφιζεν από έθνικόν παλμόν και πολιτιστικήν πρόοδον. Οι περισότεροι τών κατοίκων ήσαν βαφείς καΐ ηύπόρουν μέ την τέχνην αυτήν της βαφής τών ενδυμάτων πάντων τών περιχώρων ανδρών και γυναικών. Γεωργίαν είχαν περιωρισμένην αλλ' ή οικιακή των οικονομία, εν συνδυασμώ με το εισόδημα τής μετάξης, ήτο άξιοζήλευτος και λελογισμένη. Ό Άκ - Άλανιώτης ,καλώς έρρύθμιζε τα τοΰ οίκου του. Ουδέποτε εδαπάνα άπερισκέπτως και αν δεν τώ άπέμενεν απόθεμα. Είχον το πνεύμα άποταμιεύσεως άνεπτυγμένον και έκ φύσεως το έμπορικόν πνεΰμα έμφυτευμένον. Παροιμιώδεις κατήντησαν εις τα περίχωρα και τάς πόλεις τής Θράκης αί ανωτέρω άρεταί τών κατοίκων τοΰ χωρίου αυτοΰ. Και δι' αυτό και τώρα ακόμη, όπου υπάρχει Άκ - Άλανιώτης έγκατεστημένος — και υπάρχουν παντού — διακρίνονται μεταξύ τών άλλων εις οικονομικήν εύεξίαν καΐ πολιτιστικήν πρόοδον.
Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 17 Μάρτιος 2011 08:14
Περισσότερα...
Λαογραφικά Σαύρας
Παρασκευή, 11 Μάρτιος 2011 10:24
διαχειριστής
ΣΥΛΛΟΓΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΥ ΣΑΥΡΑΣ
ΝΙΚ. Λ. ΚΑΡΕΛΛΑ Δημ)λου 2)θεσίου Δημοτικού Σχολείου Σαύρας
Ι. ΓΕΝΙΚΑ
Σέ μια καταπράσινη πλαγιά (μακριάς λοφοσειράς σέ απόσταση 2.000 περίπου μέτρων άπο τη δεξιά όχθη τού Έρυθροποτάμου, ανάμεσα στά χωριά Βρυσικά, Άσπρονέρι, Ίατράδες και Έλαφοχώρι φαντάζει το μικρό χωριό (συν/σμός) Σαύρα. Ό πληθυσμός του φτάνει σήμερα τους 428 κατοίκους και αποτελείται κυρίως από Έλληνες πρόσφυγες πού ήρθαν από πολλά μέρη της Ανατολικής Θράκης (περιφ. Μακράς Γέφυρας, Σαράντα Εκκλησιές) το 1923 και από αρκετές Οικογένειες γύφτων (Τουρκοκατσιβέλων) πού έχουν από πολλά χρόνια εγκατασταθή μόνιμα έδώ. Πιο μπροστά κατοικούσαν Τούρκοι καί τό χωριό λεγόταν Σουμπάσκιου ( = Πρωτοκρυονέρι). Στήν ανταλλαγή τών πληθυσμών έφυγαν’ παρέμειναν όμως μερικές Τούρκικες οικογένειες και ζούσαν άρμονικά με τους Έλληνες ώς τό 1944, όπότε αναγκάστηκαν νά φύγουν εις Τουρκίαν λόγω τοϋ συμμοριτοπολέμου. Στήν αρχή οί κάτοικοι μιλούσαν την Τουρκικήν σιγά - σιγά όμως τό χωριό πήρε τόν 'Ελληνικό χαρακτήρα του. Οί χωρικοί άσχολούνται μέ τή γεωργία από τά γόνιμα δέ χωράφια τους παράγουν μεγάλες ποσότητες δημητριακών και προ παντός σιτάρι. Τελευταία επιδίδονταν εντατικά καί στην εκτροφή μικρών καί, μεγάλων ζώων καθώς και μεταξοσκωλήκων. Εΐναι έργατικοί, οικονόμοι, τίμιοι καί εγκρατείς. Ευρίσκονται μακριά από την δίνη της καλπάζουσας εξέλιξης και έξακολουθούν νά προβάλουν αντίσταση γιά κάθε νέο.
Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 11 Μάρτιος 2011 10:35
Περισσότερα...
|
|
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |